مقایسه لینک های Nofollow و لینک های Follow : هر آنچه که باید بدانید

لینک های Nofollow و لینک های Follow

(tag)برچسب rel = “nofollow” یکی از ساده ترین برچسب های HTML است ودر صورتی که قصد دارید روی SEO سایت کار کنید ، نقش این تگ بسیار مهم است. هر آنچه را که باید در مورد پیوندهای nofollowed بدانید، را در این راهنما شرح داده ایم.

پیوندهای Nofollow حدود 14 سال پیش ارائه شده اند. اگر به عملکرد وب سایت خود در موتورهای جستجو اهمیت می دهید، دانستن اینکه چه موقع نباید از لینکهای nofollowed استفاده کنید، بسیار مهم است.

Nofollow-Links

در این راهنما ، توضیح می دهیم که چرا پیوندهای nofollowed links بوجود آمده اند، و چگونه به SEO کمک میکنند و چگونه استفاده صحیح از آنها می توانند سایت شما را از یک پنالتی(penalty) مخوف Google محافظت کنند.

پیوندهای nofollow چیست؟

پیوندهای nofollow پیوندهایی با برچسب rel = “nofollow” هستند.

این پیوندها در رتبه بندی سئو(search engine rankings) سایت/URL مقصد تأثیر نمی گذارند، زیرا Google رتبه صفحه PageRank یا لنگر anchor را به آنها منتقل نمی کند. در حقیقت، Google حتی پیوندهای nofollowed را بررسی(crawl) نمی کند.

تفاوت لینک های Nofollow و لینک های Follow

متن قرمز در این جمله پیوند follow می‌باشد و اما اینکی متن قرمز در این جمله لینک nofollow است. همانطور که می‌بینید ازلحاظ ظاهری تفاوتی ندارند،تفاوت بین این دو تنها هنگامی آشکار می شود که به کد HTML می پردازید.

Followed:

<a href="https://ahrefs.com">red text</a>

Nofollowed:

<a href="https://ahrefs.com" rel="nofollow">red text</a>

همانطور که ملاحظه می‌کنید با قرار دادن یک متاتگ(robots meta tag) با مقدار “nofollow” در header هر صفحه سایت ، می توانید همه پیوندها را nofollowed کنید. اما چه زمانی می بایست از پیوندهای nofollowed استفاده کنیم.

تاریخچه پیدایش rel = nofollow

گوگل اولین بار تگ/برچسب nofollow را در سال 2005 برای مبارزه با نظرات اسپم(comment spam) معرفی کرد.

وجود کامنت‌های مفید و متعدد در یک صفحه‌ی اینترنتی، نشانه‌ای از کیفیت و مشارکت کاربران سایت شما به حساب می‌آید و ممکن است اثرات مثبتی در افزایش رتبه‌ی سئو سایت شما ایفا کند.

اما از طرف دیگر چنانچه مدیریت کافی روی کامنت‌های سایت وجود نداشته باشد، به زودی روبات‌ها و برخی کاربران که به دنبال استفاده از تکنیک‌های کلاه‌سیاه سئو هستند با ارسال اسپم، کیفیت صفحات سایت شما را کاهش خواهند داد. بعنوان نمونه نظرات بی‌ربط به محتوای سایت شما و نظرات اسپم مانند بازدید از سایت تخفیف داروسازی من” یا بازدید از محصولات ویژه یا قراردادن لینک های متفرقه و…. که گاهی اوقات درcmoment ها مشاهده می شود.

در چنین شرایطی نه تنها امتیاز مثبتی در سئو نصیب شما نخواهد شد، بلکه ممکن است مورد جریمه‌ی گوگل و حتی حذف از نتایج جستجو نیز قرار بگیرید.

اما در صورتی که از تگ nofollow استفاده کرده باشید، Google هنگام رتبه بندی سایت این لینک ها را نادیده گرفته و هیچ اعتباری به آن‌ها نمیدهد.

این کار امتیاز منفی برای سایت اصلی که نظر در آن پست شده، نیست.بلکه راهی است برای اطمینان از این که هرزنامه ها از قسمتهای مختلف سایت مانند نظرات وبلاگ ، trackbacks ها و لیست های ارجاع دهندگان هیچ منفعتی نمی برند.

اندکی پس از آن، موتورهای جستجوی یاهو ، بینگ و چند موتور جستجوی دیگر نیز تعهد خود را نسبت به برچسب nofollow اعلام کردند.

امروزه ، وردپرس مانند بسیاری دیگر از CMS های دیگر برچسب nofollow را بصورت پیش فرض اضافه می کند.

با این حال ، اگر نگران این هستید که نظرات شما نادیده گرفته نشود ، در ادامه نحوه بررسی لینکها آمده است:

– کامنت مورد نظر را بیابید.

– روی پیوند راست کلیک کنید.

– سپس گزینه Inspect را انتخاب کنید.

– به کد برجسته HTML توجه کنید.

– اگر برچسب rel = nofollow را مشاهده می کنید ، این لینک nofollowed است. در غیر این صورت ، followed می باشد.

چگونگی تاثیر لینک های Nofollow و لینک های Follow روی SEO

قبل از اینکه گوگل مفهوم لینک های Dofollow و Nofollow را معرفی کند ، دنیای بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) تا حد زیادی دچار هرج و مرج بود. وبلاگ نویسان و سرپرستان وب سایت با مشکل بررسی و حذف نظرات اسپم مواجه بودند و در روز زمان زیادی از ایشان صرف این امور می شد.

امروزه ایجاد و اجرای استراتژی موفقیت آمیز سئو در زمینه بک لینک دشوارتر از همیشه است. در حقیقت ، 65٪ از بازاریابان می گویند که لینک سازی چالش برانگیزترین قسمت SEO است. اما این مورد از یک لحاظ خوب است ، به این معنی که رتبه بندی در صفحه اول هر جستجوی Google اکنون به یک صفحه وب نیاز دارد تا واقعاً با ارزش باشد.

پیوندهای Dofollow در مقابل Nofollow

Paul Ronto مدیر بخشCMO از RunRepeat اظهار دارد که “تفاوت بین لینک Dofollow و لینک Nofollow در این است که لینک Dofollow سیگنالهای PageRank را منتقل می کند (برخی به این موضوع به عنوان SEO یاlink juice اشاره می کنند) حال آنکه پیوند Nofollow اینگونه نیست.”

به عبارت دیگر وجه تمایزآنها در نحوه رفتار الگوریتم گوگل با هر پیوند نهفته است. “از نظر فنی، تنها تفاوت این دو در این است که یک لینک Nofollow یک برچسب کوچک (rel =” nofollow “) در کد دارد.” این برچسب به شما امکان می دهد تا خزندگان گوگل بدانند که این پیوند نباید روی نمره PageRank تأثیر بگذارد. Wulfe اظهار دارد: “کاربران انسانی به روال قبل می توانند با پیوند در تعامل باشند و این صرفاً یک تمایز در الگوریتم است.”

بنابراین ، پیوندها همچنان به همان روش کار می کنند ، اما گوگل بسته به برچسب استفاده شده ، آنها را متفاوت می بیند و همانطور که احتمالاً حدس زده اید ، پیوندهای Dofollow نسبت به لینکهای Nofollow از ارزش بیشتری برخوردار هستند.

PageRank چیست و چگونه از طریق پیوندهای Dofollow تحت تأثیر قرار می گیرد؟

PageRank یک وب در واقع ارزش آن صفحه از نظر گوگل است. Ronto اظهار نمود: “سیگنال های PageRank اساساً نقاطی هستند که به گوگل و سایر موتورهای جستجو می گویند صفحه ای که به آن لینک می شوند دارای ارزش است یا اطلاعات ارزشمند مرتبطی در آن وجود دارد یا خیر.”

صفحات با PageRank بیشتر معمولاً در صفحات نتایج موتور جستجو(SERP) بالاتر ظاهر می شوند. Pronto ادامه می دهد: “تعداد عوامل دیگری وجود دارد که به یک صفحه یا یک سایت کمک می کند تا به خوبی در SERP ها رتبه بندی شود ،” اما پیوندها به عنوان لینک های بسیار ارزشمند و مبنع اصلی رتبه بندی موتورهای جستجوگر دیده می شوند. “

ناتالیا ولف ، CMO Effective Spend در ادامه توضیح می دهد ، “وقتی یک وب سایت با رتبه بالا به یک سایت با رده پایین تر با یک لینک از نوع dofollow پیوند می زند ، آنها بصورت link juice قرار می گیرند و این باعث افزایش ارزش وب سایت با رتبه پایین تر از دید موتور جستجو می شود.” درواقع سایت با رتبه پایینتر با استفاده از پیوند Dofollow با کیفیت بالا امتیاز PageRank بیشتری کسب می کند.

در حالی که پیوندهای dofollow ممکن است برای اهداف SEO ضروری باشد ، پیوندهای nofollow نیز برای وب سایتها نیز بسیار مهم است.

آیا بازهم باید از لینک های Nofollow استفاده کنید؟

رونتو در ادامه گفت: “پیوندهای Nofollow هنوز هم ارزش دارند.” در حقیقت ، حتی اگر آنها برای PageRank حساب نمی شوند ، هنوز هم توسط خزنده های جستجو بررسی می شوند. Ronto توضیح می دهد: “سایتی که دارای هیچ پیوند Nofollow نیست ، می تواند یک پرچم قرمز برای خزندگان باشد و نشان می دهد که درحال انجام هرزنامه یا تقلب می باشد.” به این دلیل است که بیشتر سایتها به مرور زمان پیوندهای Nofollow را به طور طبیعی کسب می کنند.

وب سایت ها می توانند از لینک های Nofollow برای جلوگیری از ارتباط با وب سایت های اسپم استفاده کنند.

والف اظهار نمود: “دلیل دیگر استفاده از لینک های Nofollow برای اهداف حمایت مالی است.”. بسیاری از سایت های با رتبه بالاتر با پرداخت هزینه پیوندهای Dofollow به وب سایت های دیگر ارائه می دهند، اما پیوندهای Nofollow را به رایگان در اختیار این سایتها قرار میدهند.

چگونه پیوندهای Dofollow و Nofollow موثر بسازید

در باره ایجاد لینک های Nofollow و لینک های Follow  والف اظهار داشت: “هر وب سایت باید به دنبال ایجاد بک لینک های Dofollow با کیفیت بالا باشد.” وی گفت آسانترین راه برای بدست آوردن لینک های Dofollow جستجوی برندهای تجاری مرتبط و معتبر می باشد. می توانید مستقیماً به نویسنده یا صاحب سایت مراجعه کنید و بپرسید که آیا آنها مایل به اضافه کردن بک لینک Dofollow به وب سایت شما هستند.

والف گفت: “روش دوم ، کمی دشوار تر بوده و آن جستجو در بک لینک های رقبای شما با استفاده از ابزاری مانند Ahrefs است.” شاید متوجه شوید که محتوای بهتری نسبت به رقبای خود مانند یک محتوای آسمان خراش دارید و می توانید از وب سایت مربوطه بخواهید که به جای آن لینک Dofollow را به سایت شما تغییر دهد.

Ahrefs ابزاری برای چک کردن بک لینک ها است. ابزارهایی که سایت Ahrefs ارائه می‌کند پکیجی بی‌نظیر و بدون عیب و نقص است که نمودارهای مختلفی را پشتیبانی می‌کند و به عملکرد هر چه‌بهتر کمپین سئو که تدارک دید کمک شایانی می‌کند.

سایت Ahrefs شش ابزاری اصلی زیر را در اختیار شما قرار می‌دهد:

  1. ابزار تحلیل رقبا Competitive Analysis
  2. ابزار جستجوی کلمات کلیدی Keyword Research
  3. ابزار جستجوی بک لینک‌ها Backlink Research
  4. ابزار بررسی محتوا Content Research
  5. ابزار بررسی رتبه سایت‌ها Rank Tracking
  6. ابزار نظارت بر وب‌سایت Web Monitoring

Ronto می گوید: “وقتی نوبت به ایجاد پیوند می رسد ، هیچ راه سریع و آسانی برای ساختن لینک های با کیفیت وجود ندارد.” الگوریتم های بک لینک به طور مداوم در حال تغییر است زیرا گوگل الگوریتم های SEO خود را به روز می کند. به نظر Ronto ، “بهترین روش این است که محتوای شگفت انگیزی را ایجاد کنید که افراد بخواهند به طور طبیعی به آنها پیوند دهند. “اگر محتوای شما برای مخاطبان شما بسیار با ارزش است ، موتورهای جستجوآن را انتخاب می کنند و وب سایت شما را بر این اساس رتبه می دهند.

اگرچه تمرکز بر روی محتوای با کیفیت برای به دست آوردنلینک های Nofollow و لینک های Follow معقول است ، اما تولید مداوم محتوای ارزشمند برای بسیاری از وب سایت ها چالش برانگیز است. رونتو گفت: “این واقعاً به همین دلیل است که ایجاد پیوند و لینک های موثر بسیار دشوار است.”

سوالات متداول

  1. تفاوت لینک های Nofollow و لینک های Follow در چیست؟
    همانطور که می‌بینید ازلحاظ ظاهری تفاوتی ندارند،تفاوت بین این دو تنها هنگامی آشکار می شود که به کد HTML می پردازید.

  2. تاثیر لینک های Nofollow و لینک های Follow کدام بیشتر است؟
    هر دو این لینک ها اگر درست به کار بروند میتوانند در جای درست تاثیر مثبتی داشته باشند
فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

23 اسفند 1402

در 22:42

کیورد استافینگ یکی از روش‌های سئو کلاه ‌سیاه به شمار می‌رود. این اصطلاح از دو واژه Keyword به معنای کلمه کلیدی و Stuffing به معنای پرکردن تشکیل شده است. به‌ع...

23 اسفند 1402

در 20:27

ضرورت بکاپ گرفتن از هاست و نگهداشتن یک نسخه به‌روز از وب‌سایت، بیشتر از پیش اهمیت دارد. زیرا سایت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مورد حمله قرار گیرند، مانند هک‌...

23 اسفند 1402

در 18:54

Rich snippets چیست؟ گاهی به‌کرات متخصصین سئوی کهنه‌کار از این واژه استفاده می‌کنند. اخیراً، گوگل با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، توانایی نمایش اطلاعات...

18 دی 1402

در 12:27

در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزی، تکنولوژی ابری به سرعت در حال توسعه و گسترش است و به عنوان یکی از پیشرفت‌های بزرگ در عرصه فناوری شناخته می‌شود. یکی...

13 دی 1402

در 11:37

آغاز یک کسب و کار آنلاین یا راه‌اندازی یک وبسایت شخصی یکی از اقدامات مهم و چالش‌برانگیزی است که ممکن است با آن روبرو شوید. از شروع تا اجرا، شما با مجموعه‌های...

29 آذر 1402

در 17:49

مقدمه وب‌سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین همواره با چالش‌ها و انواع خطا همراه هستند. در فرآیند مدیریت و اجرای یک وب‌سایت یا کسب‌وکار آنلاین، احتمال بروز مشکلات و خ...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.