مفهوم SERP در سئو (SEO)

serp

 

در مقاله روند بررسی سئو در سال ۲۰۱۸  مهمترین ویژگی های موثر در سئو در سال 2018 معرفی شد. یکی از مفاهیم مطرح شده در سئو، SERP می باشد که در این مقاله به تشریح آن می پردازیم.
با توجه به پیشرفت تکنولوژی و رقابت شدید در دنیای آنلاین و در زمینه بازاریابی دیجیتالی، مهمترین و اساسی ترین اقدامات جهت بهتر دیده شدن کسب و کار شما در اینترنت و پیشی گرفتن از رقبا، آنالیز دقیق نحوه جستجو و رتبه سایت شما در سئو می باشد.آمارها حکایت از این امر دارند که بیش از ۹۱ درصد کاربران تنها نتایج صفحه اول موتور جستجو را بررسی می کنند و هیچگاه به صفحات دوم و بعد از آن مراجعه نمی کنند.

میلیون ها صفحه در وب وجود دارد، اما هیچکدام مهمتر از صفحات نتایج موتورهای جستجو (Search Engine Results Pages)  ویا به اختصار SERP نیستند.

اهمیت serp
لذا در نظر گرفتن این که چه فاکتورهایی برای به حداکثر رساندن میزان بازدیدکنندگان در طول روز و نیز نحوه نمایش سایت شما در صفحات جستجوی گوگل نیز روی این امر تاثیر گذار می باشد.

SERP چیست؟

صفحات نتایج جستجو (SERP)، صفحاتی هستند که هنگام جستجوی عبارت یا مطلب مورد نظر در موتورهای جستجوگر (نظیر گوگل)، به کاربران نمایش داده می شود. در واقع کاربر عبارات موردنظر را که بعنوان کلمات کلیدی شناخته می شوند، جستجو نموده و موتور جستجو، نتایج مرتبط با عبارت مورد نظر را تحت عنوان صفحات نتایج و یا SERP ارائه می دهد.

serp سئو

نتایج نمایش داده شده هر SERP منحصر به فرد می باشد، حتی با استفاده از کلمات کلیدی یا عبارات جستجوی مشابه، نتایج SERP کاملا متفاوت می‌باشد. دلیل آن این است که تقریبا تمام موتورهای جستجو، با در نظر گرفتن طیف وسیعی از فاکتورها نظیر موقعیت جغرافیایی کاربر، سابقه عبارات جستجو شده قبلی و … نتیجه را به ازای هر کاربر متفاوت نمایش می‌دهد.
ظاهر صفحات نتایج جستجو موتور همواره با تکنولوژی های در حال توسعه، به روز شده تا کاربران بتوانند سریعتر وساده تر به مقصود خود دسترسی پیدا کنند و این بدان معناست که SERP امروزه در مقایسه با نسخه های قدیمی بیشتر مطرح می باشد.

نتایج ارگانیک

نتایج SERP معمولا بر اساس محتوا به دو دسته ارگانیک و تبلیغات تقسیم می شوند. نتایج ارگانیک شامل آن دسته از وب سایت هایی هستند که مستقیما از نتایج تحلیل با استفاده از الگویتمهای گوگل، نمایش داده شده و محتویات آنها از لحاظ سئو(SEO) بهینه شده و رتبه بالاتری نسبت به سایر رقبا کسب نموده اند.

در تصور زیر، موارد مشخص شده، نتایج ارگانیک می باشد. serp گوگل

نمودار دانش (Knowledge Graph)

در SERP، تصویر سمت راست، به عنوان نمودار/جعبه دانش (Knowledge Graph/Box) شناخته می شود. Google این ویژگی را در سال 2012 معرفی کرد و پاسخ متداولترین سوالات های مرتبط را از منابع معتبر در سراسر وب، جمع آوری نموده به صورت واحد ارائه می دهد. بطور مثال در تصویر بالا، شما می توانید طیف گسترده ای از اطلاعات مربوط به آبراهام لینکلن را مشاهده کنید، نظیر تاریخ و محل تولد او، قد، تاریخ ترور، وابستگی سیاسی، نام فرزندانش و بسیاری از حقایق دیگر.

3 نوع اصلی SERP

در برخی از SERPها، نظیر مثال بالا به طور قابل توجهی نتایج ارگانیک بیشتری نشان داده می شود. دلیل آن، وجود اهداف متفاوت در جستجوهای مختلف می باشد. در اصل سه نوع اصلی جستجوی اینترنتی بر اساس اهداف کاربران، وجود دارد:

  • اطلاعاتی (Informational)
  • هدایت شده (Navigational)
  • معاملاتی (Transactional)

جستجوهای اطلاعاتی

آنهایی هستند که در آن کاربر امیدوار است اطلاعات مرتبط با موضوع خاصی مانند آبراهام لینکلن را پیدا کند.  این به معنای آنست که تبلیغات تجاری و غیر رایگان روی برخی عنواین نظیر آبراهام لینکلن بی معنا یا بسیار ناچیز بوده و اکثریت قریب به اتفاق افرادی که آن را جستجو می کنند، درصدد خرید چیزی نیستند، و به این ترتیب تنها نتایج اطلاعاتی آنها در SERP نمایش داده می شوند.

بررسی serp

جستجوهای هدایت شده

آن دسته از جستجوهایی هستند که در آن کاربر امیدوار است که وب سایت خاصی را پیدا کند.

جستجوهای تجاری یا معاملاتی

آن دسته از جستجوها هستند که کاربر به قصد خرید و یا تهیه، کالا یا خدماتی را جستجو میکند و اغلب منجر به خرید می گردد.

نتایج تبلیغاتی

نتایج تبلیغات، همه آنهایی هستند که بصورت AD در نتایج SERP نمایش داده می شوند.  در گذشته، نتایج تبلیغاتی تقریبا به طور انحصاری محدود به تبلیغات کوچک متنی بود که معمولا در بالا و در سمت راست نتایج ارگانیک نمایش داده می شد. امروزه، نتایج تبلیغاتی می تواند طیف گسترده ای از فرم ها و قالب های تبلیغاتی را تامین می کنند.

نتایج serp

در تصویر بالا پرس و جوی روی کلمه lawnmowers (به معنای دستگاه چمنزنی) صورت گرفته است، همانطور که ملاحظه می کنید تمامی نتایج با نمایش داده شده اند.

ابزارهای بررسی SERP

جهت بررسی صفحه نمایش نتایج بر اساس کلمه کلیدی خاص، و نحوه و جایگاه نمایش سایتهای رقبا و سایت خود میتوانید از ابزارهایی برای بررسی serp استفاده نمایید. برخی از ابزارهای آنلاین به شرح زیر می باشند:

اگر علاقه مند به مطلب فوق هستید میتوانید ادامه این مقاله آموزشی را در بلاگ های زیر مطالعه نمایید :

بهترین تکنیک‌های سئو در سال 2022:

قسمت دومقسمت سومقسمت چهارمقسمت پنجم

کلام آخر

از آنجایی که بیش از 91 درصد کاربران به صفحه دوم سرچ خود نمی‌روند، دانستن مفهوم SERP و تکنیک‌های قرار گرفتن در صفحه اول و رتبه‌های بالا با استفاده از سئو یکی از مهم‌ترین عوامل است

سوالات متداول

نتایج ارگانیک در SERP چیست؟

نتایج ارگانیک شامل آن دسته از وب سایت هایی هستند که مستقیما از نتایج تحلیل با استفاده از الگویتمهای گوگل، نمایش داده شده

SERP چیست؟

صفحات نتایج جستجو (SERP)، صفحاتی هستند که هنگام جستجوی عبارت یا مطلب مورد نظر در موتورهای جستجوگر (نظیر گوگل)، به کاربران نمایش داده می شود.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

23 اسفند 1402

در 22:42

کیورد استافینگ یکی از روش‌های سئو کلاه ‌سیاه به شمار می‌رود. این اصطلاح از دو واژه Keyword به معنای کلمه کلیدی و Stuffing به معنای پرکردن تشکیل شده است. به‌ع...

23 اسفند 1402

در 20:27

ضرورت بکاپ گرفتن از هاست و نگهداشتن یک نسخه به‌روز از وب‌سایت، بیشتر از پیش اهمیت دارد. زیرا سایت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مورد حمله قرار گیرند، مانند هک‌...

23 اسفند 1402

در 18:54

Rich snippets چیست؟ گاهی به‌کرات متخصصین سئوی کهنه‌کار از این واژه استفاده می‌کنند. اخیراً، گوگل با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، توانایی نمایش اطلاعات...

18 دی 1402

در 12:27

در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزی، تکنولوژی ابری به سرعت در حال توسعه و گسترش است و به عنوان یکی از پیشرفت‌های بزرگ در عرصه فناوری شناخته می‌شود. یکی...

13 دی 1402

در 11:37

آغاز یک کسب و کار آنلاین یا راه‌اندازی یک وبسایت شخصی یکی از اقدامات مهم و چالش‌برانگیزی است که ممکن است با آن روبرو شوید. از شروع تا اجرا، شما با مجموعه‌های...

29 آذر 1402

در 17:49

مقدمه وب‌سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین همواره با چالش‌ها و انواع خطا همراه هستند. در فرآیند مدیریت و اجرای یک وب‌سایت یا کسب‌وکار آنلاین، احتمال بروز مشکلات و خ...

2 دیدگاه دربارهٔ «مفهوم SERP در سئو (SEO)»

  1. بازتاب: 6 مزیت لینک سازی در اینترنت - وبلاگ مروا هاست

  2. بازتاب: روند بررسی سئو در سال 2018 - وبلاگ مروا هاست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.